tiistai 21. huhtikuuta 2015

Aupairin päivä nro2: Tiistai

Viikon hiljaisuuden syytä ei varmaan ole hirveen vaikeeta arvata: oon ollut kipeänä. Tästä tiistain kuvauksesta ei siis tule täydellisesti tämän päivän kuvausta vaan osittain miltä tiistai näyttää yleensä. Farmor tuli lauantaina, kun vanhemmat olivat yön yli poissa ja hän jäi sitten jeesaamaan vielä pariksi extra päiväksi kun oon ollut huonona. Itselläni ollut tässä pe - ma maisemanani taas huoneeni kauniit neljä silmää. Donna työmatkalla su-to. Jes. Viime yön valvoin puoliksi kokonaan ihanan yskän takia. Tämän lisäksi oli minulla vuoron perään kylmä ja kuuma eikä missään asennossa hyvä.

6:40 Ensimmäinen herätys. Torkkua kiitos. Normisti nousisin viimeistään 6:45, sillä mun pitää aina ennen koulua (joka alkaa klo 8) vähän autella lasten kanssa.

6:49 Ensimmäinen herätys jo torkuttelee. Jos vielä hetki kun toi farmor on täällä hoitamassa lapset....

6:55 Toinen herätys. Okei torkutan tän ja sitten revin itteni ylös. Yskä alkaa taas.

7:04 Koska farmor täällä, nousen vasta nyt. Hän on nimittäin antanut vapautuksen normi aamutöistä eli lasten aamuvalmisteluista ja päikkäriin viemisestä.

7:15 Kooma, mutta istuudun valmiiseen aamiaispöytään. Tungen puoliväkisin puuroa naamaan: onhan mulla kolme tuntia kestävä luetunymmärtämisen koe tänään. Pakko jaksaa. Isukki sekä farmor kyselevät tämän aamun vointiani. Pyörittelen jotain päätäni ja jatkan puuron kanssa.

7:20-7:35 Yleistä säätämistä. Puuroa, lagaamista, vastailemista lasten kysymyksiin. Lopulta nappaan auton alleni ja lähden kohti Campus Nyköpingiä. Aloitin siis ton ruotsin kurssin tammikuussa. Ensimmäiset neljä kuukautta tiistai oli niinkuin mikä tahansa arkipäivä normi aamurutiineineen.

8:54 Parkki maksettu ja koululla. Tosta kirjaston parkkikselta kävelee about 4min mun koululle, mutta siinä matkan aikana ehti yks Nyköpingiläinen jo kirjaimellisesti kiertämään mut selkeällä hajuraolla. Näytänkö mä oikeesti niin huonolta....

8:00-11:00 Koe. Vaikee. Huonot yöunet eikä hirveä tukkoisuus auta keskittymistä. Saatiin siis tekstivihko, missä tällä kertaa 6 erilaista artikkelia, novellia, runoa yms. ja sitten toinen vihko, missä kysymyksiä noin 5kpl per teksti. Luetunymmärtämistä siis. Normisti tunti 8-10:50.

11:00-15:45 Vapaa-aikaa. Yleensä koulun jälkeen tiistaisin menen kirjastoon lukemaan meidän tän kurssin romaania tai tekemään tehtäviä, mutta tänään suuntasin suoraan kotiin, vaihdoin tosi puheliaalla tuulella olevan farmorin kanssa pari sanaa ja heittäydyin sänkyyn. Sain vapautuksen vielä ilta töistäkin, joten farmor haki lapset ja isukki tuli kotiin ja kokkasi middagin ja silleen. Minä nukuin.

16:10 Näihin aikoihin ollaan normisti muksujen kanssa kotona ja sitten ilmasta riippen keksimme tekemistä. Ennen kun sateet ja lopulta talvi tulivat, olimme paljon pihalla ja sitä teemme nykyäänkin kun taas kiva olla ulkona. Talvella kun oli jo neljältä pimeätä, lapset yleensä leikkivät rauhassa keskenään tai erikseen sisällä.

17:00 Mulla ohjelmassa päivällisen valmistusta. Joka toinen viikko matkasse- ruoka ja joka toinen viikko joko itse päätetty tai Donnan toivomaa ruokaa. 

19:00 Viimeistään seitsemälltä on mun vapautus ollut. Vanhemmat nyt ovat sitten kotona miten ovat.

Ja iltaisin omaa oleskelua omassa huoneessa. Leffoja, sarjoja, kirjoja, skypettämistä. 

Sellanen on tiistai.

Musta tuntuu, että tää kipeily on ainoa juttu minkä takia en suosittele aupairiutta. Tää vaan vie niinkun ihan kokonaan voimat ja mun työtä on tosi vaikeeta toteuttaa kun niitä voimia ei ole. Lapset nimittäin osaavat heti antaa takaisin jos en jaksa olla jämäkkä. Mutta ei ole enää kauaa jäljellä! On tooosi hassua ajatella, että ensi viikolla alkaa toukokuu eli mun viimeinen kokonainen kuukausi täällä. Oon kyllä hakenut kesätöitä Nyköpingistä, mutta aupparin hommissa nyt ainakin. Miten tää aika menee näin nopeesti. Toisaalta on se vähän surullista ajatella, että täältä pitäisi lähteä ja se uusi auppari (joka on muuten saksalainen) muuttaa mun huoneeseen syksyllä. Toisaalta oon vaan tosi ilonen. Ei tätä hommaa ois kyllä hirveesti kauempaa jaksanutkaan..... :D


Toivottavasti kaikki hyvin Suomessa! Ilmotelkaa hei itestänne jookosta :)

<3S

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti