perjantai 22. toukokuuta 2015

På sommarstugan

Viime viikolla meillä oli ryhmätyöesitelmä ruotsin kurssilla. Tää oli nyt kolmas tollanen luokan edessä pidettävä tän kurssin aikana ja oli kyllä tosi kiva huomata kuinka paljon helpommaksi se puhuminen luokan edessä on muuttunut - ja kaiken lisäksi vielä ruotsiksi. Silloin kun tulin tänne, en ollut ennen pitänyt esitelmää, puhetta tai mitään muutakaan edes suomen kielellä ilman, että mulla oli se koko teksti ja sanottava siinä nenän edessä paperilla. Kädet täristen sen siinä sitten sai luettua. Täällä se ei ollut enää vaihtoehto ja oon niin ylpeä itsestäni, kun oon nyt pitänyt kolme esitelmää/puhetta pelkän tukisanalapun avulla! Ja viimeisin vielä osittain ihan inspiroiden nimittäin yksi ryhmän jäsenistä ei ilmestynyt paikalle, joten jouduimme hänenkin osansa vetämään pelkän taulukon avulla. Mutta jee me happy!

Yllä olevista kuvista sen verran, että lätkän MM-kilpailuita olen katsonut ja tuomaripelistä on muutamat tollaiset netistä löydetyt kuvat jaettu kavereiden kanssa. Ja vieressä on etana, joka oli niin iso, että oli pakko saada ikuistettua se. Autonavain siinä etanan vieressä on n.3cm pitkä.

På torsdag oli sitten mamin ja sen mamin (Donnan ja nannan) aika lähteä Prahaan tyttöjen laatuaikaa viettämään. Me lähdetttiin lasten ja isukin kanssa mökille Karlsborgiin vähän päälle kahden tunnin ajomatkan päähän. Ilma oli ihanan kesäinen ja Rapsi pellot kukkivat. Saavuimme paikalle lunch-aikaan ja farmor ja farfar olivat meille jo valmiiksi kokkailleet. Mökki on siis alunperin Carin isovanhempien ja nykyään farfarin omistuksessa. Farfar on sitä myös tässä vuosien varrella kunnostanut ja laajentanut. Ruotsin toiseksi isoin järvi eli Vättern kimmelsi auringossa kauniisti.

Miehillä oli perheen isomman veneen kevätkunnostus menossa, joten he touhusivat aikalailla torstain, perjantain ja puolet lauantaista sen kimpussa. Aikaa jäi kyllä muutamille vene retkille pienemmällä veneellä sekä grillailulle. Illalla torstaina tuli Swe-Rus sekä Fin-Cze, joten katsoin iPadiltäni Suomi-peliä ja telkkarista perheen kanssa Ruotsi-peliä. Lopultahan molemmat hävisivät.

På fredag Herra W, jonka kanssa nukuin samassa huoneessa, puhui ja pyöri koko yön. Hän heräsi 5:45 ja lähti jonnekkin, joten nukahdin puoleksi tunniksi. Kello 6:15 ilmestyivät sitten molemmat pojat huoneeseen, avaavat verhot ja alkavat lukea jotain kirjaa. Tässä vaiheessa ehkä vähän ärähdin (niinkuin ehkä jotkut tietävät, että osaan olla vähän äkäinen aamuisin...) ja häädin lapset alakertaan. Onneksi nämä tottelivat kiltisti ja lopulta sain nukkua sinne yhdeksään kunnes Elsi tuli romuamaan jotain sukkia... Lapsiperhe.

Hitaan aamun jälkeen lähdin lenkkeilemään ihanan kesäiseen säähän. Tollee rantamaisemissa ja keskellä ei mitään on niin kiva rauhassa juoksennella. Lenkin jälkeen söimme lunchia ja tämän jälkeen lähdin farmorin kanssa kalasatamaan ostamaan meille middag- kalaa. Samalla farmor kierrätti minua lähiympäristössä ja esitteli. Illalla kävimme heittämässä pätkän verkkoa järveen.

På lördag heräsin jo 7:30, sillä halusin päästä mukaan hakemaan verkkoja. Ilma oli puolipilvinen eikä todellakaan niin kiva mitä oli ollut torstaina ja perjantaina. Onneksi ei satanut kun vasta ihan illasta. Mutta niin aamulla farfarin lettuja aamiaiseksi ja sitten pakkasimme lapset veneeseen ja lähdimme aika kovaan tuuleen nostamaan verkot. Viisi ihan hyvän kokoista kalaa saatiin ja ne olivat saaneet kyllä sotkettua verkon ihan solmuun. Minä ilmottauduin vapaaehtoiseksi selvittämään sotkun ja lopulta kalat olivat irti ja verkko selvitetty! Sain kuulla taas kuinka duktig olen kun hoidin tämänkin homman niin hienosti, mutta on tota tullut niin monesti omalla mökillä tehtyä, ettei se ollut homma eikä mikään!
ennen
jälkeen

Samalla kun minä selvitin kalojen sotkua, saivat farfar ja Cari ison veneen vesille. Lähdimme aamupäivä fikan jälkeen pienelle kierrokselle. Tuuli oli vain yltynyt, joten aallot olivat kyllä melkoisia. Onneksi vene oli semi iso. Lapset kylläkin istuivat minun kyljessäni kiinni koko matkan.

Yhden aikoihin lähdimme sitten n.20minuutin päässä sijaitsevaan Karlsborgin keskustaan katsomaan paloautoja ja Elsi sai ratsastaa pienellä Shetlanninponilla. Kyseessä olivat jotku markkinat, mutta en ole noin pieniä markkinoita ikinä ennen nähnyt. :D Lapset kylläkin tykkäsivät! Sieltä matka minulla, Emilillä ja farfarilla jatkui Karlsborgissa sijaitsevaan linnoitukseen (=fäsning), joka rakennettiin 1800-luvun aikana Suomen Venäjälle menettäneiden ruotsalaisten turvapaikaksi. Linnoitus kuitenkin osottautui turhaksi ja vanhanaikaiseksi heti 1900-luvun alussa valmistuttuaan ja sitä alettiin käyttää sotakoulutuspaikkana, jona se toimii vieläkin. Farfar on siis viettänyt lapsuutensa kyseisessä kaupungissa, joten hänellä riitti kerrottavaa. Linnoitukselta ajoimme farfarin vanhempien haudalle istuttamaan muutaman kukan, jonka jälkeen jatkoimme vielä jätskille yhden Göta Kanalin sulun (=sluss) luo. Siellä sainkin puolestaan kuulla Göta Kanalin historiaa. Kyiseinen kanaali on siis 1800-luvulla rakennettu, joka kulkee Itämerestä paikasta nimeltä Mem aina Göteborgiin saakka matkalla olevien järvien kautta. Nykyään se on turistien suosima ja monet kulkevatkin esim. purjeveneellä sen päästä päähän.

Oli kiva pitkä viikonloppu perheen parissa ja tästä viikosta kerron kunhan vain kerkiän taas kirjoittamaan!